söndag 9 augusti 2009

Snabbt med Quinoa, röda linser och falukorv

När man vill äta rätt utan att lägga ned massor av tid.

Du behöver:

Vanlig vit quinoa (Risentas är bäst)
Röda linser (som ändå tyvärr blir gula)
Falukorv efter budget ;)
Buljongtärning*
Vatten

Skölj och börja koka quinoan md buljong* enligt instruktionerna. Efter ca halva tiden lägger du i röda linser och rör om tvärt.
Toppa med falukorv i tärningar överst. Koka klart.

Ta lite extra vatten från början då de röda linserna suger i sig, det är bättre att dränera rätten innan servering än att koka torrt.

*Buljong. Buljong innehåller glutamat, med man kan inte alltid leva efter att man har egen hemgjord dito. Annars är det enkelt att göra sin egen E medelsfria, tex här.

Mer om falukorv hittar du här: Scan Lantfalu och Coop X-tra Falukorv.

--

Bild saknas tyvärr – men om sanningen ska fram så är inte detta en särskilt fotochic snabbmiddag. Ser mest ut som torr ärtsoppa ;)

2 kommentarer:

ena sa...

Det finns buljongtärningar utan glutamat även om de inte är jättelätta att hitta :) har hittat en örtvariant som dessutom var ekologisk men kommer givetvis inte ihåg märket nu...

Minna sa...

Jag är också glutamatfobiker och lusläser allt jag köper för att försäkra mig om att produkten inte innehåller det. Jag kan dock tipsa om grönsaksbuljongen från "Biofood", vilken inte innehåller glutamat utan bara grönsaker och "vanliga" kryddor. Jag köper alltid den och den smakar hur bra som helst. Ännu ett bevis på att glutamat är en täckmantel för dåliga produkter. Jag har hittat den på både ICA och Coop så den borde inte vara svår att få tag i.