tisdag 13 oktober 2009

Energidrycker - Red Bull, Burn mfl. Djävulens påfund?

I media hörs det rop nästan dagligen om att ungdomar och allt yngre barn “missbrukar” energidrycker med koffein och taurin.

I somras besökte jag en stor loppmarknad Hälsingland där jag letade bland böckerna (som vanligt) och finner i en äldre kokbok ett flygblad instucket. Budskapet var intressant, flygbladet var från ett husmoderssällskap eller liknande:
 
LÅT INTE ERA BARN DRICKA KAFFE - DET ÄR DJÄVULENS PÅFUND!

Som lekman vet jag inte huruvida kaffe och andra koffeinhaltiga drycker är påfund av någon särskild fantasifigur. Jag ångrar att jag inte köpte boken eller att jag inte tog en bild.

Nu till det intressanta, i det finstilta på flygbladet fanns en rad tips dock som skulle kunna minska begäret hos barnen till kaffe som att man skulle blanda mjölk i drycken för att barnen ändå skulle få i sig något av näring. Budskapet dubbelt.
Boken var från tiden före andra världskriget.

Vad är det som gör att kaffe redan på den här tiden var så eftertraktat hos barn och unga? Knappast effektiv marknadsföring. Ännu mindre kan jag tänka mig att barn och unga visste att man skulle bli pigg av en kopp kaffe. Frågan är om man ens visste om den kemiska substansen vid den här tiden.

Idag är det häftigt att dricka energidrycker, en burk i handen på rasten är status. Knappast behöver dryckerna marknadsföras i dessa åldersgrupper överhuvudtaget.

Coop har idag tagit ett steg i rätt riktning, ett beslut att inte ta in den senaste energidrycken i form av en shot på 5 cl i sitt sortiment. Vad signalerar detta till yngre generationer? Ha begär.

Ställningen nu: 2-0 till djävulen. Om han nu finns.


1 kommentar:

Kim sa...

Kuriosa: De här med kaffet handlar om kunskap. På den tiden (sent 1800-tal och tidigt 1900-tal)var hälsouplysning precis i sin vagga. Människor visste inte om fördelarna med att dricka mjölk istället för kaffe. Mycket små barn fick kaffe till frukost, ibland bara det! En man vid namn Sundell gör på 1910-talet en undersökning bland folkskolebarnen i Sthlm och är mycket kristisk till just den vardagliga frukosten till barnen - kaffe. Efter detta så börjar Mjölkpropagandan med stort M, som vi till viss del har kvar i dag.