onsdag 24 februari 2010

Coop tänker om efter påtryckningar

Börja Coop mjukna? Livsmedelsjättar behöver inte lyssna på oss konsumenter – är man tex Coop så gör man så man vill. Eller gjorde, nu händer det grejer..

Sociala media som tex Facebook & Twitter är en maktfaktor där du och jag faktiskt kan göra avtryck. Denna gång handlar det om knäckebröd från Leksandsbröd som åkte ut ur sortimentet, som nu är tillbaka.

Läs mer här i tidningen Resumé. Tack till Foodwire som spred nyheten till mig!

Mer om Coop och deras metoder mot andra företag har det varit prat om på nätet.
Själv har jag bevittnat hur Coop Forum medvetet försöker gömma (ja, ordagrant) Saltå Kvarns produkter så att man inte får en chans att välja. 
Det är klart att Coop gnäller över att Saltå Kvarns produkter inte säljer tillräckligt när man väljer att exponera dessa liggande på översta hyllan (jag är 180 cm lång + skor) så att varken jag eller personalen vet var dessa ligger. Resultatet av detta är vid den årliga sortimentsgenomgången att produkten åker ut ur sortimentet. 

För visst skall det vara enkelt att välja om man vill köpa ett ekologiskt alternativ av vilken vara som helst?  
Coops egna varumärken är tyvärr inte alltid så bra som man önskar om det ens finns en liknande produkt.

Självklart vill Coop sälja sina egna varumärken i första hand för det är där man som handlare kan räkna in extra täckningsbidrag per såld produkt. Men… Då väljer kunden en annan butik att göra sina inköp på nästa gång dessa produkter ska inhandlas… Eller? Så fungerar jag i alla fall.

Tyvärr har Saltå Kvarn och säkert fler företag samma problem som Leksandsbröd har haft, men som sagt – Coop kanske börjar mjukna?

--

En sak till jag vill gnälla på just om Coop – när ska @Alltidhungrig som är Coop på Twitter sluta med sitt megafontwittrande?

Jag har med många andra försökt fråga och få kontakt med Coop / Sara Begner i all vänlighet men aldrig fått ett svar.
Bäste Coop – behöver ni hjälp så bara säg till. Annars kan ni lika gärna lägga ner Twitterkontot, det skulle vara snyggare.
Twitter är bara bra vid dialog.

1 kommentar:

Lena sa...

Det var ord och inga visor! Bra där! Sorgligt med Saltå Kvarn's produkter som är så bra men ändå inte exponeras mer. Dessvärre finns inte många av deras varor i "mina" butiker!