lördag 12 mars 2011

Diskmaskinens 10 värsta fiender - och tipsen hur du ska göra. RealLife är framtiden.

1. Ris
Ett stärkelserikt yttre lager i kombination med en hård kärna förvandlar riset till ett superklister i kastrullen. Även om själva kornet är borta lämnar riset en tunn hinna av stärkelse som diskmaskinens vattenstrålar måste träffa för att få bort.

2. Gröt, müsli och flingor
Precis som ris, innehåller gröt, müsli och flingor fina stärkelserika partiklar som fastnar på botten av tallriken eller kastrullen när de torkar. Men de har inte samma hårda kärna som ris och är därmed lite lättare att få bort.

3. Bränd mjölk
Vid upphettning av mjölk skapas ett tunn beläggning, främst i hörnen av kastrullen. Först när vattenstrålen träffar beläggningen på flera olika ställen blir det helt rent. Mjölk bränner ofta vid i kanterna på kastrullen vilket kräver att diskmaskinens vattenstrålar träffar från många olika vinklar.

4. Potatismos
De mycket fina partiklarna från potatismoset fastnar och lämnar ett tunt lager som torkar snabbt. Så snabbt att det kan sitta fast redan vid servering. Tips – ta som vana att vända upp och ner på den tomma kastrullen, så att eventuell värme bildar kondens vilket hindrar att resterna torkar.

5. Gratänger
Gratänger innehåller ofta ost eller ingredienser som är rika på stärkelse, till exempel bränns lasagneformens hörn lätt vid och torkar in. Det gör att diskningen i de svåra hörnen kräver vattenstrålar i rörelse för att slå bort resterna. Normala diskmaskiner med statiska strålar lyckas inte med denna uppgift.

6. Ägg
Äggets koagulerande effekt gör att det fastnar och torkar in väldigt lätt på tallrikar och bestick. Värst är råa ägg följt av löskokta eller löst stekta ägg. Fläckar från ägg är ofta inte så stora men måste tas bort direkt för ett lyckat resultat.

7. Torkad sås
Alla typer av såser, särskilt de som är redda med stärkelse skapar ett tunt lager av små partiklar när de torkar. Torkad sås liknar bränd mjölk och kräver då att vattenstrålarna är flexibla och träffar flera gånger.

8. Spenat
När tunn bladspenat, särskilt finhackad sådan, torkar in på tallriken blir de extra tunna bitarna som fastklistrade. För att få bort dessa krävs det att vattenstrålarna flera gånger och från olika vinklar.

9. Pasta
Pasta med pastasås är precis som ris med sås. Det blir ett tunt lager av stärkelse som gärna torkar in snabbt. Då pastasåser ofta innehåller fett är det inte fullt så svårt att får bort som exempelvis ris.

10. Grillade ingredienser
Grillade ingredienser bränns ofta i kanterna. Det lämnar spår på grillverktygen och stekpannorna, ofta på svåråtkomliga ställen. Än en gång är utmaningen för diskmaskinens vattenstrålar att nå de minsta områdena i hörnen.
Electrolux RealLife
Framtill nu har diskmaskiner utvecklats baserade på att alla borddukningar sett likadana ut sedan 70-talet och att alla fyller diskmaskinen på exakt samma sätt. Den uppsjö av olika tallrikar, kastruller, bestick och glas som finns i det moderna köket är inte standardiserad och därför behövs en diskmaskin som är anpassad till vardagen och inte tvärtom.

Tack vare den insikten har Electrolux utvecklat den nya generationen diskmaskiner: RealLife. Hela sju månader las ner bara på att studera vattendistributionen för att se till att det alltid ska bli rent oavsett hur användaren fyller diskmaskinen. Det resulterade i en satellitsprayarm, en innovativ teknologi som resulterade i optimal rengöring oavsett hur användaren fyller diskmaskinen.

Text & bild: Electrolux

27 kommentarer:

Lisa sa...

Det här var bland det konstigaste jag sett. En matblogg som publicerar ett pressmeddelanden rakt av. Vad är tanken?

@Spisat sa...

Hej Lisa och tack för din kommentar. Min tanke är att detta är bra och intressant information om diskmaskinens "fiender" och som tack för en intressant text länkar jag gärna. Längst ned i texten framgår det att text och bild kommer från Electrolux.
En pressrelease når sällan en bredare publik och därför väljer jag att lägga ut den.

Gittogitto sa...

Ja, det här känns inte riktigt bra. Hur tänkte du här?

@Spisat sa...

Se svaret till Lisa.

Lisa sa...

Om du på din blogg lägger ut ett inlägg som innehåller en rubrik med formuleringen "RealLife är framtiden" så tappar den och du enormt i trovärdighet. Jag fattar att du inte är så van vid publicistiska frågor, men du behöver faktiskt inte lägga ut ett helt pressmeddelande med oerhört berömmande ord om en produkt (som du förmodligen inte testat). Du plockar det du vill ur texten, redigerar som du vill och anger källa. Om du vill presentera ett helt pressmeddelande är det bra att förklara det innan och sätter en egen rubrik.

Du är ju en jätteduktig bloggare, men det är ju viktigt att du behåller kontrollen över din blogg och gör det tydligt för läsarna vad som är dina åsikter, vad som är betald reklam och vad du av någon anledning väljer att göra gratisreklam för utan självständig bearbetning.

Trevlig helg, raring!

@Spisat sa...

Tack Lisa - jag älskar människor som kan, vill och vågar tänka högt! Det är med glädje jag ser dina kommentarer nu och då. Tack för dina tips och berömmet.

Betald reklam i form av inlägg förekommer inte och den dagen det gör det kommer det framgå tydligt.
Spisat.se handlar om det jag/vi tycker är intressant, roligt och gott - detta återspeglar sig på olika sätt men ofta kortfattat och enkelt.

Trevlig helg tillbaka, hoppas vi ses snart (igen).

Lisa sa...

Och orsaken till att pressmeddelanden "når ut till en bred publik" som du så troskyldigt uttrycker det har en mycket enkel förklaring. Pressmeddelandet ovan är inte en "intressant text" det är reklam med ensidig, okritisk information från en diskmaskinstillverkare med argument för produkten snyggt insprängda i hela copytexten. Bara i tillverkarens våtaste (höhö) drömmar når det potentiella konsumenter utan kritisk bearbetning. Som här.

Seså, ta nu ditt ansvar i framtiden! var rädd om ditt rykte!

@Spisat sa...

Punkterna 1 till 10 ser jag som matnyttig information till läsarna. Det är bara (nåja) vi "matnördar" som till vardags tänker på stärkelse mm och hur det fungerar.
Det är sista stycket som du uppfattar som reklam. Nu ska vi inte gå in på huruvida reklam är bra, mindre bra eller något annat här.
Som sagt, jag länkar och gör gärna inlägg med reklam av den här typen. Lika gärna gör jag och har gjort reklam för ditt Taffel.se och andra sajter/produkter.

Gäst sa...

Lisa: Vad får du ut av detta? Publicitet för ditt varumärke taffel? Äsch, låt spisarna och andra bloggare skriva vad dom vill. Om du hade gjort din läxa ordentligt hade du också sett att spisarna faktiskt inte kopierat texten rakt av. Jag är i samma bransch och det är anledningen till att denna kommentar är skriven som anonym. Spisarna: Fortsätt att leverera korta inlägg och nyheter som ni gör för det gör ni bra. Bland 1000-tals matbloggar gäller det att synas och spisat gör det. Trevlig helg er alla. MVH anonym.

anonym2 sa...

"seså, ta nu ditt ansvar i framtiden" - vilken otroligt tråkig inställning.

@Spisat sa...

Öppen fråga: Kommentarer som är "off topic", dvs inte hör till ämnet i ett blogginlägg - hur gör ni?
Nu har jag släppt på och det är för sent att börja adma bort / stänga av, men till nästa gång? Vad tycker ni?

Lisa sa...

Vad jag får ut av detta? En vettig diskussion om hur man som bloggare ska förhålla sig till pressmeddelanden. Nämligen kritiskt. Det finns nämligen skillnader mellan nyheter och pressmeddelanden.

Oj, inte kopierat rakt av? Inte gjort min läxa? Ursäkta, jag visste inte ens att någon gett mig läxa. Något enstaka ord, men inte många, skiljer säkert från pressmeddelandet här:
http://newsroom.electrolux.com/se/2011/01/26/diskmaskinens-varsta-fiender/

Och ursäkta: Jag har enormt lite respekt för personer som inte vågar säga vem de är och vem de jobbar för. Trovärdigheten, igen.

Gitto sa...

Snälla Kari. Jag vet att du är intelligent, så det är synd att du inte verkar vilja förstå hur mycket sådant här skadar bloggbranschen - har du missat hela modebloggsdebatten? Att som "Gäst" insinuera att Lisa vill dra trafik till taffel är ganska löjligt med tanke på att vi knappast har samma målgrupp, Spisat och Taffel. Den som på taffel skulle lägga upp ett förhärligande pressmeddelande så här alldeles utan kommentarer, utan källkritik, utan någonting - den personen hade blivit ganska hudflängd i kommentarerna. Med rätta tycker jag, men det är bara min personliga åsikt.

Däremot tycker jag att det är ganska sorgligt att du inte förstår att det inte är god bloggsed att bara smälla upp ett reklamigt pressmeddelande utan att det ens framgår att det är reklam, inte din egen text. För nä, en länk till tillverkaren mot slutet gör inte att det framgår. Jag är besviken Kari, det är inte roligt att se en i grunden bra bloggare förvandlas till en PR-megafon.

Anne sa...

Är det inte ganska fantastiskt med bloggar? Man får ju faktiskt skriva precis vad man vill, på sitt alldeles egna lilla hörn av nätet. Gör din grej, Kari. Precis som Gitto gör sin, Lisa sin, och jag min.

Annika Ingemarsson sa...

Jag tycker det är viktigt att alltid, alltid vara tydlig med varifrån budskapet kommer. Jag har inga som helst synpunkter på vad som publiceras, men just denna sak är oerhört viktig, att vara tydlig med varifrån dessa påståenden kommer. Att göras "gratis reklam" är ju billigt för företaget man hänvisar till, men det gäller att vara tydlig genteom läsarna.
Med all respekt, jag gillar ju dig skarpt!

@Spisat sa...

Tack Margit för din kommentar. Det framgår var text & bild kommer ifrån på slutet av inlägget och har så gjort hela tiden.

@Spisat sa...

Tack för din kommentar! I slutet av inlägget framgår det att text och bild kommer från Electrolux och så står det också i tidigare inlägg med liknande innehåll. Det är en självklarhet.

anonym2 sa...

jag tycker att vi låter kari skriva det han vill. han är en vuxen man som själv väljer vad han vill publicera. jag tror knappast att "reklam" är det första som han har tänkt vid publicering - snarare att det är matnyttig information för läsare som använder sig av diskmaskinen i vardagen. vart budskapet kommer ifrån står längst ner i inlägget. till skillnad från margit tycker inte jag att det spelar någon roll vart det står - så länge det står där.

Anne sa...

Är det inte ganska fantastiskt med bloggar? Man får ju faktiskt skriva precis vad man vill, på sitt alldeles egna lilla hörn av nätet. Gör din grej, Kari. Precis som Gitto gör sin, Lisa sin, och jag min.

@Spisat sa...

Tack! :)

Anne sa...

Är det inte ganska fantastiskt med bloggar? Man får ju faktiskt skriva precis vad man vill, på sitt alldeles egna lilla hörn av nätet. Gör din grej, Kari. Precis som Gitto gör sin, Lisa sin, och jag min. Jag har mycket svårt att se att det "skadar bloggbranschen", som ju egentligen inte ÄR någon bransch utan rymmer så väldigt många olika fenomen, människor och åsikter.

@Spisat sa...

Anne, men oj så bra och rätt! Instämmer till 100 och lite till. Tack!

Gäst sa...

Jag jobbar inte med PR eller på ett företag som har med detta att göra. Svenska livsmedelsbranschen är liten och där av mitt val. Varför svarar du överhuvudtaget om trovärdigheten är ett frågetecken?

Filippa sa...

Jag blir förvånad. Och lite ledsen. För det första så är det ju en blogg, vi får inom lagens gränser skriva och göra vad 17 vi vill på vår egen blogg. För det andra så undrar jag vad "bloggbranschen "är, jag har visste inte ens att det fanns nåt branschråd eller så ? För att vara riktigt elak - man kanske måste vara matcool och poppis för att få vara med i vissa bloggkretsar.

Sånt gillar inte jag, sånt är att sätta sig på höga hästar och inte förstå att andra har olika förutsättningar. Det hoppas jag innerligt vi "matnördar" slipper så vi inte blir lika insnöade och knasiga som de berömda modebloggarna. Framförallt skulle det göra att jag slutade läsa vissa av mina mat-idoler. Det skulle göra riktigt ont.

Vi är alla olika, har olika utgångspunkter för vårt bloggande och olika förutsättningar. Vissa bloggar för att få ett visst antal läsare, andra för att det helt enkelt är kul. Vissa hatar att bli tillfrågade om saker, få inbjudningar och "bli utnyttjade" , andra gillar att gå på olika tillställningar, prova bjudgrejor och få goodiebags. Det är ju det som är charmen. Det som ger oss styrkan. Låt oss nyttja styrkan med konstruktiv kritik istället för att slå ner på hur någon utformar sin blogg. Det handlar inte om "må starkast bloggare vinna" , det handlar om att få så många som möjligt att göra sin grej så bra de bara kan.

@Spisat sa...

Tack Filippa - du sätter pricken över i:et med din kommenter! Tack igen!

Charlotta sa...

oj, här händer det grejer. och precis som filippa skriver, så blir jag lite ledsen när jag läser vad som skrivs. det är ju faktiskt så fint att man får skriva om precis vad man vill på sin blogg, och inte skulle jag drömma om att säga åt någon vad de ska skriva om eller hur de ska göra det. fortsätt du göra din grej, kari!

@Spisat sa...

Tack Charlotta! Jag lovar att fortsätta att göra min grej!