fredag 6 maj 2011

Pommes du Västerbottensost - potatisrätt med massor av smak! Semi #LCHF (med motivation)

- Vad ska vi äta till? Potatis?
- Ja, jag fixar något!
Precis där dyker pommes du chef upp i huvudet. Googlar och ser en bild, ser nu en egen inre bild och 30 sekunder senare skalar jag potatis och gör något helt annat med i princip samma ingredienser.  

Pommes du Västerbottensost

Pommes du ChefDu behöver: Potatis (gärna stora), smör, salt, vitpeppar ur kvarn och Västerbottensost. Skalare, kniv, osthyvel till smöret, något som river fint, jag kör med min älskade Diva.
Räkna med en dryg timme för jobbet inkl tiden i ugnen om ni är fyra fem personer som ska äta.
Och jo, något att gratinera i, här ser vi pajformar i portionsstorlek.

Pommes du Chef

Gör så här: Skala och skiva potatis, tjockleken är helt upp till dig - tunnare skivor ger en lyxigare känsla. Starta ugnen, 200° C.
En klick smör i botten och sen är det bara att varva med potatis, lite salt, peppar, Västerbottensost i lager på lager beroende på hur tunna eller tjocka skivorna är.
När du river osten, tänk på att osten är en krydda snarare än en täcke till en gratäng. I exemplet ovan är det fyra lager potatis och ca 3 msk Västerbottensost till varje form.
Gratinera ca 40 minuter i ugnen, håll koll på osten mot slutet.

Något tidskrävande kan tyckas men när du väl smakat på det nu krispiga osttäcket med den smörkokta/gratinerade potatisen, ja ni förstår :)

-

Mest för dig som är nyfiken: Jag har taggat detta inlägg som LCHF trots att huvudingrediensen är potatis. Potatis är för gott helt enkelt och innehåller ändå relativt lite kolhydrater.

Boktips: Västerbottensost – 100 vinnande recept
Pryltips: Diva, liten och fantastisk
Formarna kommer från Lékué

-

1 kommentar:

lobbin sa...

Hade du bytt ut potatis mot rättika, så hade du haft en #lchf-vinnare :) Rättikagratängen jag gjorde var riktigt god, och inte långt ifrån en vanlig potatisgratäng.