fredag 21 oktober 2011

Varning för företaget GrönTele AB! #Gästbloggat

Företaget GrönTele AB bedriver sin verksamhet på ett minst sagt fult sätt. Här berättar Pierre som driver Pox.se hur det kan gå till: 

Jag blir så förbannad när företag har som affärsidé att blåsa pensionärer!
Min mamma blev uppringd från ett företag som hon trodde var sin teleoperatör Tele2. Att de hette Grön Tele hörde min mamma aldrig, och det verkar vara en del av deras taktik. De hade frågat om hon var nöjd med sin telefoni och hon hade svarat JA. Det räckte tydligen för ett bindande muntligt avtal, för sen bytte de henne från Tele2 till dem och någon vecka senare kom en faktura på 518:37 kr.

Hon har alla sina räkningar på autogiro och när en pensionär blir blåst så här, så får det ganska stora proportioner. Jag har nu pratat med Konsumentverket och fått rådet att först skicka in en anmälan mot Grön Tele och sedan skriva ett brev till Grön Tele där jag ska bestrida fakturan. Kommer det sedan ett krav från inkasso skall den också bestridas. Jag ringde självklart också upp Grön Tele och det var det drygaste samtal på länge. Nej hon har ingått ett muntligt avtal med oss. Men hon har inte tackat jag till något och hon visste inte att ni var ett telebolag ens. Att bara säga ja på en annan fråga i telefon kan väl inte vara bindande? Sorry det vet jag ingenting om, men fakturan skall betalas, fick jag till svars.

Efter att Googlat GrönTele AB så förstår jag nu att det är så här de jobbar. De ringer pensionärer, låtsas vara deras teleoperatör och kollar bara om de är nöjda. När man sedan svarar jag för att vara trevlig är det klippt om man har tydligen godkänt ett muntligt avtal.

Det enda jag kan hjälpa min mamma med är nu att bestrida, anmäla till Konsumentverket och varna andra här på bloggen för Grön Tele, och hoppas att de snart försvinner från marknaden. Att de dessutom på sin hemsida grontele.se som jag inte ens vill länka till snackar om välgörenhet och miljö gör mig väldigt orolig!

/Pierre

-

Andra företag som går hårt på våra äldre är Svensk VVS-support / TM-direkt, se inslaget på TV4 här:

TV4Har du drabbats eller känner du någon som drabbats av dessa fula säljmetoder? Hör av dig!

-

6 kommentarer:

exzrael sa...

Tips som dessa uppskattas alltid. Tackar.

Nej sa...

Jobbar själv i branshen och är övertygad om att det inte gått till på detta sätt. Bara tragiskt att du vänder på situationen och utelämnar väsentlig fakta. Din mor har med 100% säkerhet (Utan att jag jobbar på bolaget eller känner till bolaget) INTE blivit ansluten bara genom att svara "ja, jag är nöjd med Tele2". Det krävs någonting mer för att telefonbolag skall aktivera din kära mor som abonnent. 

Därmed inte sagt att säljaren varit rapp i käften och vänt sig till en äldre, vilket är en moralfråga. Men att angripa företag som bluff, och direkt olagliga så som du beskriver detta ärende - det är bara befängt. 

Gäst sa...

Gå gärna in på Staffan Sävenfjords blogg där han skriver om Grön Tele och läs för all del alla andras kommentarer... Även min gamla mor har hamnat i klorna på detta oseriösa bolag, på samma sätt som beskrivs i Staffans blogg. Verkar nästan som om de använder NIX telefonlista och ringer upp personer efter den.

Anders sa...

deras metoder  fortsätter. senast förra veckan blev  min svärmor brabbad av dom. och dom vägrar ens svara i deras kundtjänst.

@Spisat sa...

Om GrönTele AB: Att ett företag väljer att inte svara i sin kundtjänst väl säger allt? [VARNING!] 

Anonym sa...

Även min gamla mamma blev uppringd och tillfrågad om hon var nöjd med sin telefoni varpå hon svarade ja och sedan kom ett avtal från Grön tele med bindningstid på 24 månader. Hon hade inte på något sätt uppfattat att hon bytt teleoperatör.